fbpx

קופת הגמל להשקעה

קופת גמל להשקעה
סדרת מאמרים – סוגי השקעות פאסיביות

תעלה ותבוא הראשונה – קופת הגמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מוצר יחסית חדש אשר בא לעולם לא מזמן, בתחילת 2017 בסך הכל. המוצר בא לתת פתרון מקיף לכל מי שמעוניין:
1. להשקיע את כספו בשוק ההון
2. מכל סכום אותו צבר
3. בלי שום ידע קודם
הייתי אומר שזה המוצר הכי טוב והכי מתאים לצעירים שאין להם שום עניין להתעסק בשוק ההון אלא רק להשקיע את הכסף.

עכשיו אני כותב כבר הרבה שנים, ברור לי שיהיו המון תגובות כמו "איך אתה אומר שזה הכי טוב", "זה מאוד יקר" וכו' וכו'. אז אני כבר אומר, תקראו שוב את הפתיח הנוגע למי מתאים המוצר לפני שתחליטו איך להגיב ותדעו שאני מתכוון לעבור על הכל: יתרונות וחסרונות.

אז כמו שפתחתי קופת הגמל להשקעה היא מוצר יחסית חדש ואין לה שום, אבל שום קשר ל"קופת גמל תגמולים" או "קופת גמל לפרישה" שהיא מוצר שונה לחלוטין.

קופת הגמל להשקעה היא בפשטות, כלי מנוהל על ידי תוכנית השקעות באחד מגופי הגמל פנסיה. כלומר, ניתן למצוא את המוצר בבתי ההשקעות דוגמת הפניקס, כלל ביטוח, הראל, מיטב, מור השקעות, ילין לפידות ועוד.
איפה לא ניתן למצוא את המוצר? בבנקים, בתי השקעות כמו IBI ובחברות ביטוח כמו הכשרה ביטוח.

אחד היתרונות הבולטים במוצר הוא שמאפשר השקעה מכל סכום וללא ידע קודם ורק על ידי בחירת מסלול השקעה. ניתן לבחור מסלולי השקעה:
1. מנייתיים
2. כלליים
3. יותר סולידים שבעיקרם אג"חים
4. כשרים והלכתיים
הפסיביות של המוצר אומרת שאינכם בוחרים שום נייר, סקטור או כלכלה שתהיה לכם בקופה אלא מסלול – שגר ושכח.

אחד היתרונות היותר משווקים של המוצר הוא האפשרות לפטור ממס על רווחי הון בגיל פרישה.
אבל שלא יעבדו עליכם.
זה לא יותר מבונוס חביב, אך לא כזה מהותי ואסביר.
ראשית, אכן ניתן לקבל את הפטור בגיל פרישה(ואף כבר מגיל 60) אך לא במשיכה הונית. כלומר לא ניתן למשוך את כל הקופה לחשבון הבנק ולהנות מפטור. הפטור ניתן רק במידה והקופה מתווספת לקרן הפנסיה שלכם כך שתחולק במקדם שיהיה לכם בגיל הפרישה ותגדיל לכם את הקצבה החודשית בפנסיה.

יתרון שמתקבל במקרה הזה, הוא פטור ממס הכנסה על אותו החלק בקצבה שמתווסף בגלל קופת הגמל להשקעה.
זה בסך הכל יתרון נחמד, אך לדעתי קשה לחסוך ולהשקיע מתוך ציפייה להטבה שתתקבל בעוד 20-30 שנים בלי שהיא כזו מהותית(בשונה נאמר מקרן השתלמות שנותנת פטור ממס רווחי הון על הסכום ההוני).

יתרון יותר בולט לדעתי בקופה הוא האפשרות למעבר בין מסלולים ללא ארוע מס, אבל זה כבר קיים בעוד מוצרים. מה לא קיים?
האפשרות למעבר בין בתי ההשקעות/חברות הביטוח ללא ארוע מס.
כן כן, ניתן לעבור בין הבתים או בין המסלולים מבלי שתצטרכו לשלם מס על הרווחים עד לרגע שבחרתם לפדות את הקופה.
כלומר, יש כאן דחיית מס מושלמת.

יתרון פחות מדובר הוא האפשרות לקזז נקודות מס הכנסה שלא נוצלו במהלך השנה אל מול מס רווחי ההון. בנוסף מס רווחי ההון הוא ריאלי בגובה 25%, כלומר רק על הפער של הרווח מול האינפלציה ולא כל הרווח.

מה עם הלוואות. האם ניתן לקבל הלוואה זולה בגין הכספים בקופת גמל להשקעה?
כן!
ממש דומה להלוואה על חשבון קרן ההשתלמת/פוליסת חסכון, ניתן להתמנף גם על הכספים בקופה בעלויות מוטבות של עד פריים מינוס חצי. זה כמובן משתנה בין הבתים בהם נבחר להשקיע.

טוב, עד כאן דיברנו על היתרונות. עכשיו לחסרונות.

ראשית, עלויות קופת הגמל להשקעה הם דמי ניהול של 0.5-0.8 אחוזים לשנה. ניתן להשיג זולים יותר במידה ויש לכם חברי מועדון דוגמת "חבר", "הייטקזון" וכו' ולהגיע גם ל 0.3%.
אז מצד אחד זה זול יותר מקרנות נאמנות או פוליסת חסכון, אך יש כאן חסרון נוסף למוצר(שאין לראשונים שציינתי) והוא הגבלת הסכום השנתי.

נכון להיום, שנת 2023, ניתן להפקיד לקופת הגמל להשקעה רק 76,449 ש"ח בשנה לתעודת זהות. עכשיו מי שרק השתחרר מהצבא עם כמה גרושים מהמענק יגיד "מתאים לי". אך מי שחסך סכום גבוה יותר או קיבל ירושה עשוי למצוא את עצמו עם פתרון חלקי ותו לא.

נכון, אפשר לפזר על התעודת זהות של בן או בת הזוג, כן גם הילדים ואמא, אבא וכו'. בואו, זה מסורבל ולא נוח לאף אחד מהצדדים. כשמשקיעים אנחנו לא רוצים לבקש טובות ולחשוף כספים.

חסרון נוסף הוא בהגעה לתקרה ומשיכת הכסף החוצה. כלומר נאמר והפקדתם עד לתקרת ה 76,449 ש"ח במהלך השנה, לאחר כמה זמן באותה השנה משכתם סכום החוצה, לא תוכלו להפקיד סכום נוסף פנימה עד לסוף אותה השנה.
כפי שכבר ציינתי, תקרת ההפקדות היא מסורבלת והאמת די מרגיזה. נכון, עומדת על סדר היום הצעה להגדיל את התקרה, אך מדובר על כמה שנים שאני שומע את זה ובנתיים כלום לא קורה.

אסיים ביתרון אחד שאני חושב שהוא מהותי. העובדה שהכסף מנוהל רחוק מהעין ולא בחשבון הבנק היא יתרון גדול בזמני לחץ. מאוד קשה לקנות בשוק ההון אם מניות ואם מדדים בתקופות של ירידות. בסוף המוח האנושי הוא ששולט בנו

כאשר יש לנו הוראת קבע מחוץ לחשבון לקופת הגמל להשקעה הפעולה מתבצעת לנו אוטומטית והרגש הוא איננו פקטור.

שורה תחתונה:
מוצר מעולה לכל מי שמתחיל את צעדיו הראשוניים בעולם ההשקעות.
מדובר על כלי בטוח לחלוטין במהותו והחזקתו משמע לא ניתן לברוח לכם עם הכסף וגם צורת ההשקעה בו היא מפוקחת ונטולת הרפתקאות.
זה אומר דבר פשוט, ניתן להיות בהפסד בטווח הקצר אך לא סביר להיות במצב זה כאשר משקיעים לפרק זמן של נאמר 10 שנים אלא אם באמת נפלתם על נקודה גרועה מאוד להשקעה.

כמו כן למוצר יש יתרונות דוגמת המעבר בין הבתים, עלות זולה מחלק מהמוצרים המקבילים והפטור ממס על הרווחים בגיל הפרישה כקצבה. בו בעת ההגבלת הפקדות מפריעה וניתן להשקיע פסיבית בכלים זולים יותר.

אין באמור המלצה, הנ"ל ניתן לצורך מידע בלבד. לכותב אין רשיון לייעוץ או שיווק פנסיוני ואיננו סוכן ביטוח בעל רשיון מטעם משרד האוצר

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest